Het maken van huiswerk, beheersen van studievaardigheden als plannen en organiseren, en daarnaast rust en motivatie zijn belangrijke voorwaarden voor het verkrijgen van goede schoolresultaten. Bij Marque huiswerkbegeleiding is er veel ruimte voor persoonlijke aandacht en intensieve begeleiding: begeleiding op maat.

Twee vormen van huiswerkbegeleiding

Gepersonaliseerde huiswerkbegeleiding betekent dat we onze begeleiding op maat aanbieden.
Elke leering is immers uniek en niet alle leerlingen zijn gebaat bij dezelfde vorm.
Marque biedt daardoor 2 verschillende vormen van huiswerkbegeleiding aan.

Hieronder ziet u de verschillen. De leerling kan elk moment switchen van vorm. Op deze wijze kunnen we de begeleiding van de leerling methodisch op- en afbouwen en betaalt u nooit te veel.
Tijdens de intake adviseren wij u welke begeleidingsvorm het beste bij uw kind past.

Huiswerkbegeleiding A:

Voor de zelfstandige leerling die:

  • een stok achter de deur nodig heeft om huiswerk te maken
  • gebaat is bij een rustige plek om huiswerk te maken zonder allerlei afleidingen
  • graag vakinhoudelijk nog wat extra uitleg wil

Huiswerkbegeleiding B:

Voor de leerling die: (naast het nevenstaande)

  • moeite heeft met het plannen en organiseren
  • niet goed weet hoe hij/zij het beste iets goed kan leren
  • intensieve vakinhoudelijke ondersteuning nodig heeft bij meerdere vakken (voor 1 vak raden we bijlessen aan)
  • graag overhoord wil worden

Wat wij doen:

  • wij bieden een rustige plek met maximaal 10 leerlingen onder toezicht van studiecoaches, waar de leerling zich kan concentreren op het huiswerk
  • checken of het maak en leerwerk daadwerkelijk gemaakt en geleerd is
  • houden de leerling aan zijn eigen planning en sturen waar nodig
  • helpen de leerling met moeilijke vakken door middel van persoonlijke uitleg en het beantwoorden van vragen

Wat wij doen:

  • Op elke 4 leerlingen is er 1 docent/studiecoach aanwezig, voor extra persoonlijke aandacht
  • We helpen de leerling bij het leren maken van een planning die ouders ook zelf kunnen bekijken via een online leerlingvolgsysteem
  • We helpen de leerling bij het aanleren van studievaardigheden (leren leren):
    o Slim woordjes leren
    o Hoe maak je een goede samenvatting?
    o Hoofd en bijzaken onderscheiden
    o Leren presenteren
    o Werkstukbegeleiding
  • Wij controleren het huiswerk door het na te kijken en uitgebreid te overhoren.
  • Gezamenlijk leerstof doornemen voor dat extra beetje vertrouwen
  • We bieden intensieve vakinhoudelijke ondersteuning, zodat kennisachterstanden kunnen worden weggewerkt en er veel tijd is voor persoonlijke uitleg

Werkwijze

Direct na schooltijd is uw kind bij ons welkom. Bij huiswerkbegeleiding A zoekt de leerling een rustige plek en gaat direct aan het werk. Er is controle op het maak- en leerwerk en we helpen de leerling met moeilijke vakken.
Bij Huiswerkbegeleiding B bespreken we met uw kind de afgelopen dag en maken we een planning voor de aankomende dagen. Ook worden eventuele aandachtspunten besproken. Wat kan er de volgende keer beter of anders? Vervolgens werkt uw kind aan het huiswerk en ondersteunen wij door middel van overhoren en bijvoorbeeld door te helpen met samenvatten.
Samen met uw kind controleren we het maakwerk en overhoren het leerwerk voordat de leerling naar huis gaat. We werken in een strakke structuur waarin er ook aandacht is voor plannings- en studievaardigheden. In periodes waarin de leerling minder huiswerk heeft, wordt er zelfs individueel gewerkt aan het bijspijkeren van de hiaten. Zo nodig bieden we vakinhoudelijke ondersteuning.
De huiswerkbegeleiding zorgt ervoor dat uw kind zelfstandig en gestructureerd leert werken. Thuis is er rust rond het schoolwerk.

Online leerlingvolgsysteem

Bij Huiswerkbegeleiding B maken we gebruik van een speciaal digitaal begeleidingssysteem. Dit is een geweldig hulpmiddel bij het leren plannen en organiseren.
Uiteraard ontvangen de ouders hiervoor een toegangscode zodat de vorderingen en ontwikkelingen nauwgezet kunnen worden gevolgd.